Przemysł samochodowy a rynek pracy w województwie śląskim
Jaka jest kondycja branży automotive w naszym regionie? Znamy już wyniki badań oraz raport przygotowany na zlecenie WUP w Katowicach przez Centrum Badań i Ekspertyz Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
Badania przemysłu samochodowego i jego wpływu na rynek pracy przeprowadzono w oparciu o statystyki publiczne publikowane przez Główny Urząd Statystyczny oraz Urząd Statystyczny w Katowicach. Informacje pierwotne pozyskano w drodze badań bezpośrednich zrealizowanych wśród przedstawicieli przedsiębiorstw przemysłu samochodowego oraz ekspertów z branży motoryzacyjnej. Badania przedsiębiorstw przeprowadzono w dniach 8.10.2013 – 25.10.2013 techniką wywiadu bezpośredniego na próbie 150 podmiotów.
Zgodnie z założeniami w badaniach uczestniczyły podmioty z branży samochodowej, które kooperują i nie kooperują z Fiat Auto Poland (FAP).
Celem badań bezpośrednich była:
- identyfikacja potencjału ludzkiego w przedsiębiorstwach branży motoryzacyjnej,
- identyfikacja zmian w stanie zatrudnienia przedsiębiorstw z branży,
- określenie perspektyw rozwoju rynku do roku 2020,
- poznanie opinii ekspertów o dynamice zmian na rynku pracy w województwie śląskim,
- rozpoznanie poszukiwanych zawodów i kwalifikacji pracowników z branży samochodowej.
Zgodnie z założeniami wywiady bezpośrednie przeprowadzono w przedsiębiorstwach zlokalizowanych w województwie śląskim (130 przedsiębiorstw) i małopolskim (20 przedsiębiorstw).
Na pytania w kwestionariuszu odpowiadali kierownicy działów kadr, kierownicy placówek, właściciele i współwłaściciele przedsiębiorstw.
Co trzecie przedsiębiorstwo w próbie zajmowało się produkcją podzespołów i części samochodowych, prawie co drugie świadczyło usługi, a prawie co piąte zajmowało się handlem częściami motoryzacyjnymi i samochodami.
W badanej próbie zdecydowaną większość stanowiły przedsiębiorstwa z polskim kapitałem. Kapitał zagraniczny reprezentowało jedynie 6% przedsiębiorstw. Przedsiębiorstwa oceniły swoją sytuację ekonomiczną w 2013 roku na poziomie zadowalającym lub dobrym.
Wnioski końcowe płynące z badań przedstawiają się następująco:
- w ponad 80% badanych przedsiębiorstw stan zatrudnienia jest wystarczający (zarówno ze względu na liczbę, jak i kwalifikacje pracowników),
- w latach 2010-2013 w ponad połowie (56,7%) przedsiębiorstw stan zatrudnienia nie zmienił się,
- w przedsiębiorstwach, w których stan zatrudnienia uległ zmianie (43,3%) nieznacznie więcej było tych, które zwolniły pracowników niż przyjęły,
- większość przedsiębiorstw, które zwolniły pracowników to przedsiębiorstwa produkcyjne,
- podstawowy powód zwolnień pracowników to mniejsza liczba zamówień,
- w zdecydowanej większości badanych przedsiębiorstw zwolnienia grupowe w FAP nie miały wpływu na stan zatrudnienia w przedsiębiorstwie,
- większość (76%) przedsiębiorstw do 2015 roku nie planuje zmian w zatrudnieniu,
- przedsiębiorstwa, które planują zmiany w zatrudnieniu deklarują głównie chęć zatrudnienia
nowych pracowników,
- większość przedsiębiorstw, które planują zatrudnienia to przedsiębiorstwa produkcyjne i usługowe,
- wysoką dynamikę wzrostu zatrudnienia w przedsiębiorstwach produkcyjnych i usługowych do 2020 roku prognozują także eksperci,
- zawody przyszłości w branży motoryzacyjnej to: wykwalifikowany mechanik samochodowy po szkole zawodowej oraz wysoko wykwalifikowany inżynier procesów produkcyjnych.
Szczegółowe informacje oraz cały raport z badań „Przemysł samochodowy a rynek pracy w województwie śląskim - funkcjonowanie i perspektywy rozwoju” przeprowadzony przez naukowców z Centrum Badań i Ekspertyz Uniwersytetu Ekonomicznego dostępny jest tutaj