„Czas jest jak wiatr: dobrze wykorzystany doprowadzi nas do każdego celu”
(Lothar J. Seiwert)
Poszukiwanie zatrudnienia, to ciężka można by powiedzieć pełnoetatowa praca, dlatego warto do tego zajęcia poszukać sojuszników czyli m.in. poznać sprawdzone zasady i techniki w kierowaniu samym sobą i swoim otoczeniem, aby odbywało się to bez zbędnego trudu – a otrzymany do dyspozycji czas był przez nas wykorzystywany sensownie
i optymalnie. Warto też uświadomić sobie, że dla każdego z nas doba ma 24 godziny, a czas jest zasobem którego nie da się ani zaoszczędzić, ani zmagazynować, ani kupić, ani rozmnożyć. Ponadto czas ucieka stale i nieodwołalnie i jedyne co możemy zrobić to nauczyć się gospodarowania tym nieodnawialnym zasobem.
Co zyskamy skutecznie gospodarując czasem ? Zdobędziemy lepsze rozeznanie w tym co jest i co powinno być w przyszłości dla nas ważne. Nauczymy się świadomie radzić sobie ze stresem, nauczymy się go zmniejszać lub unikać. Konsekwentnie dochodzić do celu nadając naszemu życiu sens i kierunek. Zyskamy większa ilość wolnego czasu tj. czasu dla rodziny, przyjaciół, dla siebie.
W opracowaniach traktujących temat zarządzania czasem lub zarządzania sobą w czasie kluczowym pojęciem jest alokacja czasu. Jest to inaczej planowanie zagospodarowania zasobów w bliskiej przyszłości w taki sposób, aby dało to efekty w dalekiej przyszłości. Termin ten dotyczy dysponowania zasobami które są ograniczone. Obszarami w których możemy alokować czas są:
Zadania
W tym obszarze mieszczą sie wszystkie czynności, które traktujemy zadaniowo, czyli obowiązki w domu i w pracy oraz aktywności, których podjęliśmy sie w celu rozwoju osobistego, lecz traktujemy je jako obowiązek, a nie przyjemność. Działania z tej kategorii charakteryzują sie ogólnie tym, że maja one cel, termin wykonania, a gdy je podejmujemy, mamy poczucie konieczności ich wykonania.
Więzi z innymi
Tu znajdują sie spotkania z przyjaciółmi, znajomymi, rodziną i innymi ludźmi. Aby spędzenie czasu z innymi mogło zakwalifikować sie do tej kategorii, musza to być spotkania pozornie „bezcelowe”, dla przyjemności. Spotkania z innymi maja być relacyjne, a nie biznesowe. Przykładowo, jeśli spotykasz sie z przyjaciółka na kawę po to, aby z nią porozmawiać i poplotkować, to jest to spotkanie podtrzymujące z nią więź. Jeśli zaś spotykasz sie z nią, aby załatwić jakąś sprawę i ewentualnie przy tej okazji porozmawiać, to jest to spotkanie biznesowe i jako takie nie spełnia definicji tej kategorii.
„Ja”
W tym obszarze mieszczą sie wszystkie działania, które podejmujemy na rzecz własnej osoby, sprawiające nam przyjemność. Może to być czas przeznaczony na nasze hobby czy pasje albo na rozwój duchowy, fizyczny, intelektualny lub psychiczny. Zaliczamy tu także szeroko rozumiane obcowanie z natura, np. spacer w lesie, ćwiczenia fizyczne, głębokie oddychanie itp. Jeśli jednak potraktujemy czynności z tej kategorii w sposób zadaniowy, będą one spełniać definicje kategorii „Zadania”, np. jeśli ćwiczymy fizyczne, aby schudnąć, a nie po to, aby lepiej sie czuć, to będzie to czas spędzony na kolejnym zadaniu, a nie na aktywności poświeconej sobie.
Bezkierunkowa alokacja
Tu znajdują sie wszelkie aktywności, które pozornie pozwalają odreagować codzienny stres. Są to czynności dające nam poczucie, że wykonujemy je dla własnego relaksu, np. nałogowe oglądanie telewizji, surfowanie po Internecie nie w poszukiwaniu informacji, a jedynie po to, aby zobaczyć co jest na kolejnej stronie, robienie zakupów w galeriach handlowych lub supermarketach, niemające na celu nabycia niezbędnych produktów, gra w gry komputerowe itp. Te aktywności dają jedynie wrażenie relaksu, ale w rzeczywistości nim nie są, gdyż wykonując je, nie jesteśmy w stanie skupić sie na bieżącej chwili, tylko wciąż myślimy o tym, co będzie za moment. Powoduje to poczucie szybko upływającego czasu połączone z wrażeniem niewłaściwego jego wykorzystania.
Dlatego mówimy o takich czynnościach „pożeracze czasu”. Prawdziwy relaks znajduje sie w czynnościach przyporządkowanych własnemu „ja”.
Przykładowe „pożeracze czasu”
Zwalniacze czasu, oszczędzanie czasu
Gdy mamy wiele pracy i zadań do wykonania, powinniśmy ten czas, który mamy wolny poświęcić na pielęgnowanie więzi z innymi i na własne „ja”. Dzięki temu zrelaksujemy sie i czas będzie nam subiektywnie wolniej płynął. Relacyjne spotkania z innymi
i poświęcanie sobie czasu to „zwalniacze czasu”.
Należy jednak uważać na pokusę „oszczędzania czasu”. Ludzie maja tendencje do spędzania na zadaniach czasu „zaoszczędzonego” wcześniej dzięki ograniczeniu alokacji bezkierunkowej, np. przerywają surfowanie po Internecie w domu, aby wrócić do zadań związanych z praca. Idea jest taka, aby postarać sie wyeliminować działania z kategorii „pożeraczy czasu” i zdobyć w ten sposób czas na pielęgnację więzi z innymi i na własne „ja”.
GENERACJE ZARZĄDZANIA CZASEM
Zarządzanie sobą w czasie należy do czwartej generacji zarządzania czasem.
Pierwsza generacja
Charakterystycznym atrybutem tej generacji są listy spraw do załatwienia, tzw. „to do list”. Wypisujemy, co musimy zrobić, a następnie wykreślamy wykonane zadania. Skutkiem takiego zarządzania czasem jest to, że pod koniec dnia masz wykonane cześć spraw, a pozostałe przenosisz na kolejny dzień.
Druga generacja
Jej atrybutem jest kalendarz. Tutaj ludzie zaczęli, oprócz wypisywania rzeczy do zrobienia, szacować czas ich trwania. Tu też pojawiły sie różnego rodzaju kalendarze, również te elektroniczne.
Trzecia generacja
Oprócz poprzednich czynności pojawiają sie tu jeszcze: wyznaczanie priorytetów
i kontrolowanie realizacji poszczególnych czynności. Tu pojawiła sie matryca Eisenhowera, czyli użyteczne i bardzo popularne narzędzie wyłaniania priorytetów. Usprawnia ona selekcje i racjonalne planowanie codziennych zadań. Dzieli zadania w oparciu o wymiar ważności i pilności i na tej podstawie zaleca umieszczać je w jednej z czterech ćwiartek pozwalających na uporządkowanie spraw ze względu na ich priorytetowość.
Czwarta generacja
To właśnie zarządzanie sobą w czasie, polegające na przewodzeniu samemu sobie, a nie na zarządzaniu czasem. Idee czwartej generacji zarządzania czasem odzwierciedlają wszystkie zalety poprzednich generacji przy jednoczesnej eliminacji ich wad. I to tak naprawdę cała filozofia. Stephen R. Covey, specjalista od zarządzania sobą w czasie, opiera ja na II ćwiartce matrycy Eisenhowera, zaś Anthony Robbins, specjalista
w dziedzinie psychologii motywacji, nazywa ja The Zone.
WYZNACZANIE CELÓW
Cele są miernikiem wszystkich działań
Gdy nie ma celów nie pomoże najlepsze planowanie czasu
Tylko osoby które zdefiniowały swoje cele, zachowają w gąszczu codziennych czynności rozeznanie, ustalą właściwe priorytety, by szybko dojść do tego , do czego dążą.
Tylko Ci, którzy świadomie wyznaczają sobie cele i dążą do nich – również nieświadomie skupiają się na tym co robią (samomotywacja i samodyscyplina)
Rodzaje celów:
Bieżące – ich realizacja zajmie od tygodnia do 3 miesięcy
Krótkoterminowe – ich realizacja zajmie od 3 miesięcy do roku
Średnioterminowe- ich realizacja zajmie od roku do 3 lat
Długoterminowe – ich realizacja zajmie od 3 do 5 lat.
Cztery kroki wytyczania celów:
1. Definiowanie celów
2. Planowanie środków
3. Realizacja działań
WYZNACZANIE PRIORYTETÓW
W ciągu dnia wykonujemy mnóstwo różnych czynności o różnym znaczeniu dla celów kluczowych. Abyśmy mogli być skuteczni i efektywny, powinniśmy planować czas i działania, podporządkowując je priorytetom i postępować konsekwentnie z planem.
„To, co najważniejsze, nie może być na łasce tego, co mniej ważne”.
J. W. Goethe
ZASADA PARETO
Vilfredo Federigo Damasio Pareto (1848–1923) był włoskim ekonomista i socjologiem. Zajmował się wykorzystaniem reguł matematycznych w ekonomii i rozwinął pojecie równowagi ekonomicznej. Zasada Pareto to inaczej reguła 80:20. Mówi ona, że 80% wyników pochodzi z 20% wysiłków. Większość ludzi jest przekonana, że wszystkie ich działania zmierzające do realizacji celów są tak samo istotne. Tak jednak nie jest. Nie wszyscy klienci są tak samo ważni dla firmy, nie wszystkie telefony do nich maja te sama wagę, a różni pracownicy są wydajni w rozmaitym stopniu. Powinniśmy zatem dobrze zastanowić się przy wyborze działań, na które chcemy poświęcić więcej czasu niż na inne. Powinny to być właśnie te najważniejsze działania, które przyniosą nam więcej spodziewanych rezultatów niż inne czynności.
Analiza ABC ma swoje podstawy w zasadzie Pareto. Idea jest taka, jak w regule 80:20, czyli zakłada sie, że udział zadań ważnych i mniej ważnych w ogólnym rozrachunku jest zawsze taki sam. Litera A oznacza zadania najważniejsze. Twierdzi sie, że stanowią one około 15% liczby wszystkich zadań. Niemniej jednak, kiedy wykonamy te 15% zadań, to będziemy mieli osiągnięte aż 65% rezultatów. Litera B oznacza zadania średnio ważne. Odpowiadają one za 20% efektów, które osiągamy. Ostatnie co do ważności są zadania typu C, są one najmniej ważne lecz zajmują aż 65% czasu, który poświęcamy na wszystkie nasze zajęcia. Dają nam niestety tylko 15% całości efektów. Analiza ABC jest najlepsza, kiedy chcemy zacząć od zadań, które przyniosą nam najwięcej efektów. Dzięki temu najmniejszym nakładem czasu wykonamy najistotniejsze zadania o dużej wartości dla realizacji celów. To zadania typu A. Nie mogą one być delegowane. Następne w hierarchii ważności są zadania typu B. Ich wykonanie również przyniesie nam duży przyrost rezultatów – są znaczące, ale mogą być czasem delegowane. Na końcu powinniśmy wykonać zadania typu C, które przyniosą nam stosunkowo najmniejszy przyrost rezultatów w końcowym rozrachunku. Również te zadania można delegować.
REGUŁA 60 :40
Należy zaplanować tylko określoną część czasu pracy, według doświadczenia tylko 60%. Nieprzewidziane wydarzenia , zakłócenia ( pożeracze czasu), osobiste zainteresowania i potrzeby wymagają pozostawienia niewypełnionego , wolnego czasu.
Rozkład czasu powinien składać się z trzech bloków:
ok. 60% czynności zaplanowane
ok. 20% czynności nieoczekiwane ( rezerwa czasu i czynności, których nie sposób zaplanować)
ok. 20% na czynności spontaniczne (zadania kierownicze, czas aktywności twórczej)
Krzywa REFA
Statystyczna, przeciętna sprawność w ciągu dnia i jej wahania dadzą się przedstawić w postaci krzywej Refa
1- szczyt około południa : najlepszy czas na realizację zadań typu A
2- spadek energii po posiłku: najlepszy moment na zadania typu C
3- szczyt późnym popołudniem: czas na zadania typu B
Metoda ALPEN
Bardzo praktyczna metoda planowania krótszych odcinków czasu jest metoda ALPEN. Metoda ta składa sie z pięciu etapów. Początkowe litery tych etapów w języku niemieckim dają właśnie nazwę ALPEN.
Metoda TRZOS
Alternatywnym sposobem planowania dnia lub tygodnia jest metoda TRZOS.
T – Terminy zadań spisać
R – Ramy czasowe określić wg reguły 60:40
Z – Zaplanować rezerwy czasu
O – Ograniczyć działania do priorytetowych
S – Skontrolować rezultaty
Zalety metod ALPEN i TRZOS:
pomagają uporządkować następny dzień,
nadaje jasną strukturę kolejnemu dniu,
pozwala zorientować sie we wszystkich zadaniach danego dnia,
pomaga w osiąganiu celów zaplanowanych na każdy dzień,
umożliwia dobre rozróżnienie zadań ważnych od nieważnych,
pozwala zorientować sie, co można delegować w danym dniu,
pomaga w profilaktyce stresu,
pomaga eliminować zakłócenia w pracy,
pomaga pracować nad samokontrola,
pozwala oszczędzać czas.
10 reguł zdobywania czasu – gwarancja Twojego sukcesu
Opracowanie: Iwona Szostakowska
Centrum Metodyczne Poradnictwa Zawodowego
Artykuł powstał w oparciu o analizę:
· B. Tracy, Zarządzanie czasem, Warszawa 2007;
· L. J. Seiwert, Zarządzanie czasem. Bądź panem własnego czasu. Warszawa 2005;
· J. Adair, Anatomia biznesu – zarządzanie czasem. Jak oszczędzać czas i mądrze nim gospodarować. Warszawa 2000;
· L. J. Seiwert, Jak organizować czas. Warszawa 1998;
· S. Corvey, 7 nawyków skutecznego działania, Warszawa 1996, s. 155-160;
· S. Corvey, Najpierw rzeczy najważniejsze. Naucz się określać priorytety i skutecznie zarządzać czasem, Poznań 2005;
· Zarządzanie sobą w czasie czyli jak znaleźć czas na to co najważniejsze, Gazeta Prawna, Warszawa 2007;
· R. Koch, Zasada 20/80. Lepsze efekty mniejszym nakładem sił i środków, Warszawa 1998;
powrót
adres:
40-048 Katowice, ul. Kościuszki 30
telefony:
Centrala: +48 32 757 33 60, +48 32 757 33 01
Sekretariat: +48 32 757 33 15
Kancelaria: +48 32 757 33 79
fax:
+48 32 757 33 62
e-mail:
wup@wup-katowice.pl, kawu@praca.gov.pl
godz. otwarcia:
7.30 – 15.30